Delmon Haffo till landstinget 2014

.för ett delmon

Delmon Haffo: Söker medlemmarna i Moderaterna i Stockholms läns förtroende att få kandidera till Landstingsfullmäktige 2014.

Vem är Delmon?

Mitt namn är Delmon Haffo, jag är 21 år gammal och medlem i Moderata samlingspartiet sedan år 2006. Under mina år som medlem har jag varit ordförande för Moderata Ungdomsförbundet i Salem, varit vice ordförande för Moderat Skolungdom i Stockholm, suttit i Moderata Ungdomsförbundets distriktsstyrelse i Stockholm, varit ledamot samt vice ordförande i Moderaterna i Salem. Sedan valet 2010 har jag dessutom varit ledamot av Salems kommunfullmäktige samt ledamot i Barn- och utbildningsnämnden i Salem.

Utanför det politiska studerar jag Affärsjuridiska programmet vid Linköpings universitet och går just nu mitt tredje år.

Kollektivtrafikens för- och nackdelar

Som boende i en kommun som ligger en bit utanför innerstaden har jag upplevt kollektivtrafikens för- och nackdelar. Fördelar så som hur effektivt det är att använda buss och pendeltåg för att ta sig in och ut från Stockholms innerstad, hur fantastiskt det är att på ett snabbt och bra sätt kunna röra sig fritt i hela Stockholms län. Att det hela tiden utvecklas och kommer nya resmöjligheter så som pendeltåg till Arlanda och tunnelbana till Nacka.

Men det är inte på grund av alla fördelar jag väljer att kandidera till Landstingsfullmäktige. Jag vill sikta in mig på alla förbättringsmöjligheter, nya idéer och ansvaret för ett levande Stockholms län. Ska Sveriges huvudstad klara av att växa i den takt den gör idag krävs en utveckling av infrastrukturen och kollektivtrafiken. I ett levande Stockholms län ska det vara en självklarhet att kunna ta sig runt i hela länet på ett effektivt men framförallt säkert sätt. Säkert inte bara i trafiksäkerhetssynpunkt utan också inom trygghetsaspekten. Människor ska alltid känna sig trygga när det åker buss, tåg, tunnelbana, färja eller andra kollektiva färdmedel.

Det ska vara enkelt att åka kollektiv

Kollektivtrafiken behöver en bättre tillgänglighet och vara mer anpassad efter människors behov, inte att människors behov ska behöva anpassas efter kollektivtrafiken. Att pendeltågen ska gå dygnet runt på helger, för att göra kranskommunerna i Stockholms län ännu mer attraktiva och för att öka säkerheten för framförallt unga människor som har stor användning av detta är en annan viktig fråga.

Ett enhetligt betalsystem. Vi vill att fler ska använda kollektivtrafiken. Det måste finnas ett dels enklare sätt att köpa biljetter, men också ett mer enhetligt system som inte bara gäller för Stockholms län, utan att systemet bör gälla hela Sverige. Det ska vara lätt att åka kollektivt. Landstinget har en viktig uppgift. Jag vill vara med och göra det ännu enklare och ännu trevligare att ta tåget till jobbet, skolan eller vad man än vill.

En fråga som kanske inte diskuterats allt för mycket är tillgången till kollektivtrafiken för människor mer rörelse- eller funktionshinder. Arbetet måste fortsätta för att se till att kollektivtrafiken välkomnar alla människor, oavsett behov. Det ska aldrig vara en utmaning för någon att gå på en buss, eller ett tåg. Utvecklingen är så långt gången att det finns lösningar, det gäller bara att agera.

Ordning och reda i ekonomin

Landstinget är mer än bara kollektivtrafik. Nya Moderaterna har tillsammans med Alliansen styrt i Landstinget sedan 2006. En viktig framgångsfaktor har varit ordning och reda i ekonomin. Det är aldrig okej att slösa med skattebetalarnas pengar. Landstingets politiker har till uppgift att förvalta människor pengar och förtroende. Det måste göras på absolut bästa och mest effektiva sätt, samtidigt som man aldrig får blunda för dem utmaningar och behov som finns inom vården, men också inom kollektivtrafiken.

Förbättringar inom vården

Sedan Alliansen tog över styret i Landstinget har vårdköerna minskat, man har gjort enorma satsningar på vården generellt. Fler ambulanser, upprustning och utbyggnad av sjukhusen i länet, modernare vårguide, vårdcoacher, nya Karolinska Universitetssjukhuset i Solna och mycket mer. Mer måste naturligtvis göras. Ökad valfrihet i vården, patienterna i fokus, ökad satsning på forskning och ökad trygghet i länets alla sjukhus är några viktiga saker man måste fortsätta att arbeta med.

Detta är bara en kortfattad text om vad och varför jag vill engagera mig i Landstingspolitiken. Grunden är; för ett växande Stockholms län, för ett levande Stockholms län och för ett bättre Stockholms län.

Har du frågor eller liknande,

Hör av dig till mig så ska jag försöka besvara dem.

Delmon Haffo

E-post: delmon.haffo@moderat.se

Kommentera

