En mer individanpassad skola är nyckeln till bättre resultat

I den svenska skolan ser vi bristande kunskaper i grundläggande matematik. Detta ser man tydligt på betygen som eleverna får i årskurs 8 och 9. Att svenska skolelever halkar efter i matematik är naturligtvis ett problem. Matte är inget vanligt ämne. Om Sverige vill vara en framgångsrik industrination i framtiden måste vi kunna konkurrera med vår kunskap och kompetens. Därför ser jag oroligt på hur resultaten i matte sjunker.

Regeringen satsar från statligt håll pengar och resurser i form av ett mattelyft och dessutom har reformer gjorts för att öka kompetensen bland lärare genom lärarlegitimation och minskat antal obehöriga lärare. Skolan är dock inte statlig idag utan kommunal. Det betyder att varje kommun runt om i landet har ett ansvar att sätta tydliga mål och arbeta effektivt för att dess skolor ska vara framgångsrika och att eleverna lär sig det dem ska.

Alla kommuner har olika sätt att gå till väga och olika metoder som man använder sig av i skolan för att nå bästa möjliga resultat. Exempelvis har vissa satsat på mer IT i skolan i form av läsplattor. På detta sätt kan man hitta nya metoder att lära ut exempelvis matematik och andra ämnen. I Salems kommun har man gjort en stor satsning på att varje lärare i kommunen ska ha en egen dator. Detta för att kommunen anser att våra elever har rätt till den absolut bästa undervisningen och om läraren har resurserna att bedriva en bra undervisning, kommer det att bli lättare för både eleverna att lära sig och för läraren att förmedla kunskapen.

Jag tror att nyckeln till kunskap är en engagerad och kompetent lärare. Därför är det viktigt att skolorna har bra utbildad personal som använder sig av bra undervisningsmetoder för att inspirera eleverna till att lära sig. Om eleverna anser att läraren och ämnet är tråkigt blir det allt svårare att faktiskt lära sig någonting överhuvudtaget. Samverkan mellan lärare i hela kommunen är ett bra sätt för läraren att utbyta idéer med varandra. Om en lärare på en viss skola i kommunen på ett effektivt sätt lär ut exempelvis matematik, skadar det inte att matematiklärare från andra skolor kan lära sig utav varandra och implementera arbetssättet på sina egna lektioner.

Jag tror också att man måste bli bättre generellt att se duktiga elever som sticker ut. Att kunna ge elever som har det lätt för ett visst ämne svårare utmaningar för att bevara intresset och engagemanget är oerhört viktigt. Varje elev är unik och undervisningen borde bli mer individanpassad. Varje elev har olika förutsättningar och därför är det viktigt att man ger extra stöd till dem som faktiskt behöver det, och kan ge svårare utmaningar till dem som har det lätt för ett visst ämne. På så sätt kan man hjälpa dem som behöver hjälp och inte låta intresset och engagemanget försvinna från dem som faktiskt ligger steget före.

Det finns naturligtvis många olika sätt att arbeta för att förbättra Svenska skolan. Vårt ansvar som skolpolitiker är att se till att skolorna håller hög standard och att målen uppfylls. Vi har alla ett ansvar och vi får aldrig sluta kämpa för att våra elever ska ha den absolut bästa undervisningen som är möjlig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s