Salem slipper demonstrationer efter 11 jobbiga år

Polisen kan idag meddela att inga demonstrationer kommer att genomföras i Salem den 10 december. I elva år har det samlats nazister och antirasister i Salem denna dag för att marchera och demonstrera. Det har stängt av stora delar av kommunen och invånarna har inte kunnat röra sig i kommunen denna dag. Det allra värsta är att Salems kommun inte har någonting med dessa demonstrationer att göra, men har olyckligt nog hamnat mitt emellan dessa två radikala sidor och ingen annan än Salemborna har drabbats av denna dag som skapat oro och otrygghet i kommunen.

Äntligen meddelar nu polisen att det i år inte blir någon demonstration och kommunen kommer att vara öppen för människor att åka in och ut. Man behöver inte längre känna sig otrygg denna helg före lucia. ‘

Istället kommer en julmarknad att arrangerras för andra året nu så att vi ka tvätta bort stämpeln av framlingsfientlighet som Salem inte haft någotning med att göra. Detta är inte mer än rättvist för oss alla Salembor att vi blir ”kända” för allt positivt som vår lilla kommun har att erbjuda, så som bra skolor och äldreboenden av hög kvalitét.

Moderaterna i Salem kommer att närvara på julmarknaden med ett marknadsstånd och besvarar frågor som rör arbetet i kommunen och andra frågor från allmänheten om det politiska arbetet i kommunen.

6 reaktioner på ”Salem slipper demonstrationer efter 11 jobbiga år

  1. Är långt ifrån nazist och har deltagit i Salem i fyra år.
    Anledningen till att jag deltagit där är helt enkelt för att jag vill göra min röst mot rasismen av svenskarna. Är detta fel enligt dig? Är detta så hemskt att man måste kalla varenda deltagare för nazist utan att ens reflektera över vad en nazist egentligen är?

    Du får ursäkta om jag låter förbannad. Men jag är innerligt trött på naziststämpel som ska tas fram varenda gång rasismen mot svenskar diskuteras. Vad jag för en gångs skull skulle vilja se är en debatt kring ämnet utan div epitet.

    Nu kan jag gott förstå att människor tycker att det känns skrämmande att se så många poliser. Men ärligt talat, vi lever i en demokrati, jag skulle dock önska att demokratin blev mer vital i samhället men det är en annan fråga. Man måste helt enkelt sätta de demokratiska principerna, som demonstrationsrätten framför andra saker.

    Vad jag dock inte förstår är hur ni riktar udden mot just nationalisterna och varför ni inte riktar udden mot de som verkligen har ställt till problem. Skulle du kunna svara på den frågan?

  2. Hej!
    Jag vill börja med att understryka att det inte är endast en sida som gör fel utan motdemonstranterna är ärligt talat dem som bråkar och är stökiga.
    Jag kallar det för en nazistdemonstration då det är en organisation som öppet kallar sig för nazister som ansöker om att få demonstrera, inte för att jag vill måla någon grupp på något sätt utan för att den sk. Salemfonden faktiskt är en nazistorganisation med främlingsfientliga åsikter.

    Mitt inlägg handlar om att vi Salembor inte haft något med marschen att göra, nr ändå är det vi som tvingas lida då motdemonstranter och Salemfonden demonstrerar. Jag och många andra känner oss rädda för att gå ut denna dag och jag ser det därför som positivt att vi äntligen slipper detta.

    Är det nog med svar på dina frågor?

    Mvh
    Delmon

    1. Sorry för sent svar.
      Men gällande Salemfonden så har du faktiskt fel.
      Salemfonden har hela tiden profilerat sig som en ideologiskt obunden fond.
      De har alltså aldrig kallat sig för nazister. Det är media som har valt att göra det.
      På Salemfondens hemsida kunde man läsa följande info om dem själva.

      ”Salemfonden startades av enskilda individer med syfte att enbart arbete med det som benämns Salemmordet. Det var en brutal misshandel som slutade med ett kallblodigt mord på blott 17-åriga Daniel Wretström. Fonden arbetar helt enskilt utan att vara knutna till något parti, organisation eller dylikt.”.

      I övrigt så är det rätt roligt att du talar för Salemborna. Är själv uppväxt på Fredrikbergsvägen. Känner många som har varit nere och lyssnat på talen. Vet dessutom en hel del som gärna ville delta men som inte vågade p.g.a. motdemonstranterna. Vilket är ytterst beklagligt utifrån ett demokratiskt perspektiv. Inte sant?

  3. Minnet av mordet på Daniel ligger kvar i Salem. Jag kommer göra mitt yttersta för att ändå åka till platsen där Daniel mördades och lägga ner blommor!

    Vila i frid Daniel

  4. Som sagt,

    Jag har ingenting personligt emot någon av sidorna. Jag understryker ddock att främlingsfientlighet aldrig accepteras från min sida.

    Vilken part det är som är värst vill jag inte spekulera i utan syftet med mitt inläg var att säga att Salemborna har fått nog.
    Det handlar inte om vilka typer av människor som demonstrerade utan att det faktiskt var en demonstration över huvudtaget.

    Jag bor också i Salem och jag vet hur jobbigt det är, samt att man känner en oro över sin egna säkerhet i sitt hem.

    Jag förstår din synvinkel och vill återigen säga det att motdemonstranterna är dem som bråkar mest, absolut det är ett problem. Jag stöttar ingen sida i detta utan det jag säger är att jag tycker att det är skönt att lilla Salem slipper marscher och demonstrationer vare sig vilken organisation de kommer ifrån.

    Jag kan slutligen nämna det att jag har hört många av dem talen som hållits vid minnesplatsen och det har inte alltid varit lätt att lyssna då det sägs en del grova saker som jag inte vill nämna här. Som person med utlänskt ursprung känner jag mig nästan lite rädd när jag hör det jag hörde.

    Kan inte nog poängtera att jag är glad att Salemborna slipper lida för något vi inte har med att göra, nu är det upp till polisen att avgöra hur de ska förhålla sig i framtiden.

  5. Det är precis detta som demonstrationen handlar om. Att svenskar skall kuna hedra en mördad kille utan massa påhopp från alla håll. Det handlade om att hedra Daniel Wretström men inte ens detta fick vi göra pga ER! Invandrare och svenkfientligheten som krossade denna lugna tillställing.
    Idioti och patetiskt aggerande ifrån er sida.

Kommentera

